Bremsevæske er et avgjørende element for alle moderne motorsykler. Off-roadkjørere bruker bremsene like mye til å styre som til å bremse, så det er viktig å sørge for at bremsevæsken er i god stand.
I det tøffe miljøet ved off-road og motocross er det vanskelig å holde bremsevæsken fri for forurensninger som smuss, sand og grus. Selv en liten skade på en bremseslange kan føre til at væske lekker ut av systemet. Dessuten er bremsevæske hygroskopisk og absorberer fuktighet fra luften.
Begge scenariene betyr at bremsekapasiteten svekkes, og i verste fall kan det føre til at bremsene svikter helt.
Løsningen er å utføre regelmessige kontroller av bremseslangene og aldri gå glipp av et serviceintervall for utskifting av motorsykkelbremsevæske.
Bremsespaken eller -pedalen føles som en svamp. – Dette problemet kan bety at luft, fuktighet eller begge deler har forårsaket forurensning av bremsevæsken.
Bremseytelsen er svekket – Hvis kjøretøyet ditt ikke bremser som det skal, kan det være at bremseledningene er skadet eller at bremsevæsken er forurenset eller har gått ut på dato.
Bremsevæskenivået har sunket under «Low»-merket. – Dette problemet skyldes ofte en lekk bremseledning eller væske som er gammel og fordampet.
Skitten eller ugjennomsiktig bremsevæske - Dette problemet kan oppstå på grunn av forurensning fra fuktighet eller smuss. Bremsevæsken kan også ha overskredet det anbefalte tidspunktet for utskifting.
I en alminnelig sirkulasjon finnes det fire typer bremsevæske. Disse er DOT3, DOT4, DOT5 og DOT 5.1. De eneste typene som motorsyklister vanligvis er opptatt av, er DOT3 og DOT4. Begge disse bremsevæsketypene er polyglykolbaserte. Den eneste forskjellen er at DOT3 har et kokepunkt på rundt 400 grader F. I mellomtiden har DOT4 et høyere kokepunkt på omtrent 450 grader F.
Bremsevæsken med høyere ytelse for motorsykler er DOT4 og tåler høyere temperaturer. Disse høyere bremsetemperaturene genereres av tyngre adventure-stil motorsykler eller førere hvis stil eller terreng er sterkt avhengig av bremsebruk.
Teknisk sett er det mulig å bruke DOT5 i et motorsykkelbremsesystem. Ettersom denne bremsevæsken er silikonbasert, må hele bremsesystemet demonteres og rengjøres grundig.
Hvis du opplever redusert bremseevne, kan det skyldes et av problemene nevnt ovenfor. Alternativt kan det være at bremsevæsken har gått ut på dato. I begge tilfeller er løsningen å skylle bremsesystemet og fylle på ny bremsevæske.
Hvis du er usikker på hvilken bremsevæske du skal bruke, se i brukerhåndboken. Hvis du vil oppgradere ytelsen til en bremsevæske med høyere spesifikasjoner, for eksempel DOT4, må du alltid rådføre deg med en motorsykkelmekaniker før du foretar endringer i bremsesystemet.